Hoe geef je mensen een stem en invloed bij de ontwikkeling van hun eigen leefomgeving? JSO ontwikkelde dé werkwijze om zeggenschap en verantwoordelijkheid te organiseren: de OmgevingsWalkshop. Het instrument om creatief en innovatief aan het werk te gaan met bewoners en stakeholders.

Participatie is het sleutelbegrip bij gebiedsontwikkeling. Een vroegtijdige actieve rol van bewoners moet zorgen voor plannen die beter aansluiten op hun behoefte en die op draagvlak kunnen rekenen. Steeds meer gemeenten, woningcorporaties en andere initiatiefnemers zien hiervan de meerwaarde, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van duurzame of seniorvriendelijke wijken. Maar hoe mobiliseer je mensen en hoe zorg je dat hun kennis en ervaring worden benut?

OmgevingsWalkshop 

Vincent Kokke en Wouter Kroes van JSO ontwikkelden samen met Royal Haskoning een interactieve werkwijze om participatie te organiseren. De OmgevingsWalkshop betrekt inwoners en stakeholders en haalt op wat zij belangrijk vinden in hun sociale en fysieke leefomgeving. Vincent: “Mensen maken de stad. Het is dan ook logisch dat zij een stem en invloed hebben bij de eigen gebiedsontwikkeling. Wil je begrijpen wat er leeft in een wijk, dan ga je op zoek naar achterliggende waarden. Voor de een is een gezonde of groene leefomgeving belangrijk, voor de ander is dat veiligheid of een kind- of seniorvriendelijke wijk.”

10 stappen 

In tien stappen ontdekt de OmgevingsWalkshop wat van waarde is in de wijk. Een diverse groep inwoners en professionals wandelen door de buurt en doen daar observaties en nemen interviews af. In werksessies worden waarnemingen, wensen en ideeën uitgewisseld en verdiept. De opbrengsten worden geanalyseerd aan de hand van het kwadrant sociale kwaliteit. Dit geeft inzicht in de vele verschillende aspecten die invloed hebben op de sociale kwaliteit in een omgeving. Het resultaat is een rijke set van waarden die de onderlegger is voor actie– en gebiedsplannen. 

Flexibel

De OmgevingsWalkshop is een flexibele werkwijze en wordt elke keer op maat gemaakt. Zo heeft de gemeente Den Haag het ingezet bij de herontwikkeling van het Zuiderpark. De opgehaalde waarden vormen de basis voor nieuwe parknota. Woningcorporatie SOR in Rotterdam gebruikt de werkwijze bij hun opgave rond seniorvriendelijke woonwijken. Het heeft onder meer een praatplaat  opgeleverd met een set van betekenisvolle fysieke en maatschappelijke waarden. Deze waarden zijn de bouwstenen van een seniorvriendelijk Rubroek en Oud-Crooswijk.

Synergie

“Er ligt een enorme kans om echt met elkaar betekenis te geven aan een leefomgeving die van waarde is voor álle stadsbewoners, voor nu en in de toekomst”, zegt Sander Sparenberg van SOR. “Wat ons betreft door samen te denken en samen te doen. De Omgevingswalkshop is hierbij een uitstekend instrument; voor participatie, inventarisatie en synergie.”

Meer weten over de Omgevingswalkshop en hoe die op maat in uw situatie toegepast kan worden? Neem contact met Vincent Kokke of Wouter Kroes. 

De tien stappen de waarden van een gebied in beeld
De tien stappen de waarden van een gebied in beeld. Voor elke OmgevinsgWalkshop maakt tekenaar Frank van Rongen een praatplaat waarin de opbrengsten inzichtelijk worden gemaakt.
Deel dit artikel