Van losse loketten naar samenhangende ondersteuning

Vraag van de opdrachtgever

De gemeente Rijswijk wil haar dienstverlening in het sociaal domein meer integraal organiseren. Inwoners zijn vaak klant bij meerdere afdelingen – Wmo, Jeugdhulp, Participatie, of financiële ondersteuning – maar ervaren dit nu niet als één geheel. De opdracht aan JSO: voer verkennende gesprekken met inwoners, gebruik de Toegangsscan van Movisie en lever inzichten die het verbeterplan kunnen voeden.

Onze aanpak

We startten met het opstellen van een gespreksleidraad, gebaseerd op stellingen uit de Toegangsscan van Movisie. Inwoners spraken we op laagdrempelige plekken: de bibliotheek, het werkgeversservicepunt en via verwijzingen van gemeentemedewerkers. We voerden 15 interviews en bundelden de opbrengsten met gegevens uit de scan tot een praktisch rapport. Daarmee kreeg de gemeente een breed en diep beeld van hoe inwoners de huidige dienstverlening ervaren.

Het resultaat

Een helder en toegankelijk rapport, vol inzichten vanuit het perspectief van inwoners. De resultaten vormen een nulmeting én vertrekpunt voor het verbeterprogramma.